|
|
Projekt edukacyjny: Świąteczno-noworoczne kolędowanie
Okres Bożego Narodzenia do Trzech Króli zwano Szczodrymi Dniami i traktowano je jako przedłużenie czasu świąt, co zresztą było zgodne z tradycją kościelną. Przez te dni obowiązywały zwyczaje podobne do wigilijnych: ograniczano do minimum wszelkie prace gospodarskie i domowe, chętnie sobie wróżono, a przede wszystkim czekano na kolędników. Warto przybliżyć uczniom ten stary zwyczaj ludowy. Projekt edukacyjny realizuje treści ścieżki regionalnej, a także kształtuje umiejętności ponadprzedmiotowe. Ma duże walory wychowawcze, gdyż uczniowie mają możliwość emocjonalnego przeżywania, działalności twórczej i w pewnym sensie bycia kontynuatorami tradycji. Czas trwania: listopad – grudzień Forma pracy: zbiorowa, grupowa Realizator projektu: uczniowie klasy szóstej Miejsce realizacji: Zespół Szkół Publicznych w Kocierzewie Południowym, instytucje państwowe na terenie gminy Kocierzew Południowy Cele ogólne: – kultywowanie świąteczno-noworocznych zwyczajów naszych przodków, – pobudzenie uczniów do kreatywnego udziału w życiu szkoły, – integracja ze środowiskiem lokalnym. Cele szczegółowe: Uczeń: – docenia rolę tradycji ludowej we współczesnym życiu, – poznaje tradycję obchodów kolędniczych w regionie Łowickim, – zna wieloznaczność słowa „kolęda”, – opowiada o dawnych wiejskich zwyczajach świątecznych, – zna tradycje polskie, kolędy i „przyśpiewki noworoczne”, – umie korzystać z różnych źródeł, – potrafi zaprojektować i wykonać tradycyjne stroje i rekwizyty, – posługuje się gwarą łowicką, – redaguje tekst życzeń świąteczno-noworocznych – rozbudza inwencję twórczą i kreatywność, – uczy się współpracy w grupie, – potrafi zorganizować własny warsztat pracy.
Realizacja projektu edukacyjnego I. Faza wprowadzająca 1. Spotkanie informacyjne na temat realizowanego projektu edukacyjnego. 2. Zawarcie kontraktu między realizatorami projektu. 3. Podział na grupy i przydział zadań. 4. Określenie terminów realizacji i konsultacji z nauczycielem. 5. Zapoznanie się ze sposobem oceniania. (zał. nr 1)
III. Faza podsumowująca Przedstawienie programu artystycznego na forum społeczności szkolnej i lokalnej (dnia 6 stycznia w święto Trzech Króli).
IV. Ankieta ewaluacyjna – ocena projektu edukacyjnego 1. Czy występ kolędników przybliżył Ci tradycje noworoczne naszego regionu? □ tak □ nie □ nie mam zdania 2. Jak oceniasz występ szkolnych kolędników? □ bardzo wysoko □ wysoko □ zadowalająco □ niezadowalająco 3. Czy chciałbyś, aby w przyszłym roku kolędnicy odwiedzili twoją klasę? □ tak □ nie □ nie wiem Załącznik nr 1Ocena pracy uczniów zostanie dokonana według następujących kryteriów: 1. Zawartość merytoryczna materiałów. 2. Estetyka wykonania prac. 3. Pomysłowość i kreatywność uczniów. 4. Zaangażowanie i wkład poszczególnych członków grupy. 5. Terminowość realizowania zadań.
Załącznik nr 2Scenka dramatyczna „Hej kolęda, kolęda”. Postacie biorące udział w scence: wieśniacy, Łowiczak, Łowiczanka, diabeł, Król Herod, Cyganka. Powitanie przez kolędników: Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus. Wieśniak I (trzyma gwiazdę, ubrany w futrzany kożuch i czapę) Witajta w Nowym Roku! Chrystus narodził się w stajence, radość niesie ludziom i my przychodzim do was i życzym byśwa scyńsliwie docekali drugiego Bożego Narodzenia i co by wam się wsystkim galancie wiedło. Wieśniak IIMamy ze sobom miłe, poczciwe, ładne i ucieszne zwierzątko, bo: Gdzie turoń chodzi, tam się żytko rodzi, a gdzie nie chodzi tam się nie rodzi. Gdzie jego stopy tam staną kopy (turoń biega, kłapie, straszy) Wieśniak IINie bójta się, łun wam nic nie zrobi Śmierć (zwraca się do Heroda) Poczta ludzie, oto zły Król Herod prześladujący Dzieciątko Jezus. Zaro mu tu wymierzymy kare. Hej diable, bierz się do roboty! DiabełMój Herodku, za twe zbytki pójdź do piekła, boś ty brzydki. Wśród kolędników jest Cyganka, która wróży i przepowiada przyszłość. Czeka Cię pomyślny rok, worek pieniędzy co krok. Dużo podróży po całym świecie, zimą, wiosną, jesienią i w lecie. Sukcesy w domu i w pracy, nieoczekiwane podwyższenie płacy. Szczęście o każdej porze, w rodzinie, w szkole i w komorze. Ale pamiętaj, aby po tej mowie nie przewróciło Ci się w głowie. Życzenia świąteczno-noworoczne od ŁowiczankiTak kiej wsytkie sobie życzyta, tak i łodymnie przyjmijta życynio, co to byśta wszyściuchne beły zdrowe, co by wom się galancie wiedło, i cobyśta się miełowali bez caluśki rok, a co byśta scyśliwie docekali drugi Wiliji. Łowiczak (ubrany w tradycyjny strój łowicki) Za wróżby i życynio dajta co mata Im wincyj data, caluchny rok będzie wam się wiedło i scynściło. (Kolędnicy proszą o datki i dziękują, składając życzenia noworoczne) Na szczęście, na zdrowie, na ten święty Szczepan, żeby wam się rodziła kapusta i rzepa ziemniaki jak pniaki pszenica jak rękawica owiesek jak pański piesek. Na szczęście, na zdrowie, na to Boże Narodzenie, aby wam się mnożyło w komorze, co daj Panie Boże! Na szczęście, na zdrowie, na ten Nowy Roczek, aby was nie bolała głowa ani boczek, aby wam się rodziła pszenica, jarzyca i żytko, o wszystko... i aby gospodarz chodził między snopkami jak miesiąc między gwiazdami!
Pożegnanie gospodarzyŁostońta z Bogiem! Kolędnicy wychodzą, śpiewają kolędę: „Pójdźmy wszyscy do stajenki”.
Kocierzew, dnia 6.06.2005r.
Sprawozdaniez przebiegu szkolnego konkursu czytelniczego „Przygoda goni przygodę”
Dnia 30.05.2005 roku o godz. 1100 odbył się w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Publicznych w Kocierzewie Płd. szkolny konkurs czytelniczy zorganizowany przy współpracy Gminnej Biblioteki Publicznej w Kocierzewie Płd. Wzięło w nim udział 16 uczniów z klas IV-VI. Konkurs składał się z części literackiej i plastycznej. Wyniki przedstawiają się następująco: Klasa IV
Klasy V-VI
Konkurs szkolny przeprowadziła i prace konkursowe sprawdziła komisja w składzie: mgr Renata Siejka mgr Ewa Zagórowicz mgr Beata Rześna
|
![]() |