Projekt edukacyjny:

Świąteczno-noworoczne kolędowanie

 

Okres Bożego Narodzenia do Trzech Króli zwano Szczodrymi Dniami i traktowano je jako przedłużenie czasu świąt, co zresztą było zgodne z tradycją kościelną. Przez te dni obowiązywały zwyczaje podobne do wigilijnych: ograniczano do minimum wszelkie prace gospodarskie i domowe, chętnie sobie wróżono, a przede wszystkim czekano na kolędników. Warto przybliżyć uczniom ten stary zwyczaj ludowy. Projekt edukacyjny realizuje treści ścieżki regionalnej, a także kształtuje umiejętności ponadprzedmiotowe. Ma duże walory wychowawcze, gdyż uczniowie mają możliwość emocjonalnego przeżywania, działalności twórczej i w pewnym sensie bycia kontynuatorami tradycji.

Czas trwania: listopad – grudzień

Forma pracy: zbiorowa, grupowa

Realizator projektu: uczniowie klasy szóstej

Miejsce realizacji: Zespół Szkół Publicznych w Kocierzewie Południowym, instytucje państwowe na terenie gminy Kocierzew Południowy

Cele ogólne:

           kultywowanie świąteczno-noworocznych zwyczajów naszych przodków,

           pobudzenie uczniów do kreatywnego udziału w życiu szkoły,

           integracja ze środowiskiem lokalnym.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

           docenia rolę tradycji ludowej we współczesnym życiu,

           poznaje tradycję obchodów kolędniczych w regionie Łowickim,

           zna wieloznaczność słowa „kolęda”,

           opowiada o dawnych wiejskich zwyczajach świątecznych,

           zna tradycje polskie, kolędy i „przyśpiewki noworoczne”,

           umie korzystać z różnych źródeł,

           potrafi zaprojektować i wykonać tradycyjne stroje i rekwizyty,

           posługuje się gwarą łowicką,

           redaguje tekst życzeń świąteczno-noworocznych

           rozbudza inwencję twórczą i kreatywność,

           uczy się współpracy w grupie,

           potrafi zorganizować własny warsztat pracy.

 

 Realizacja projektu edukacyjnego

 

 I. Faza wprowadzająca

1.      Spotkanie informacyjne na temat realizowanego projektu edukacyjnego.

2.      Zawarcie kontraktu między realizatorami projektu.

3.      Podział na grupy i przydział zadań.

4.      Określenie terminów realizacji i konsultacji z nauczycielem.

5.      Zapoznanie się ze sposobem oceniania. (zał. nr 1)

 

 III. Faza podsumowująca

      Przedstawienie programu artystycznego na forum społeczności szkolnej i lokalnej  

     (dnia 6 stycznia w święto Trzech Króli).

 

 IV. Ankieta ewaluacyjna – ocena projektu edukacyjnego

      1. Czy występ kolędników przybliżył Ci tradycje noworoczne naszego regionu?

                 tak                         nie                             nie mam zdania

     2. Jak oceniasz występ szkolnych kolędników?

             bardzo wysoko       wysoko         zadowalająco          niezadowalająco  

     3.  Czy chciałbyś, aby w przyszłym roku kolędnicy odwiedzili twoją klasę? 

                tak                         nie                             nie wiem

 

Załącznik nr 1

Ocena pracy uczniów zostanie dokonana według następujących kryteriów:

1. Zawartość merytoryczna materiałów.

2. Estetyka wykonania prac.

3. Pomysłowość i kreatywność uczniów.

4. Zaangażowanie i wkład poszczególnych członków grupy.

5. Terminowość realizowania zadań.

 

Załącznik nr 2

Scenka dramatyczna „Hej kolęda, kolęda”.

Postacie biorące udział w scence: wieśniacy, Łowiczak, Łowiczanka, diabeł, Król  Herod, Cyganka.

Powitanie przez kolędników: Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.

Wieśniak I (trzyma gwiazdę, ubrany w futrzany kożuch i czapę)

Witajta w Nowym Roku! Chrystus narodził się w stajence, radość niesie ludziom i my przychodzim do was i życzym byśwa scyńsliwie docekali drugiego Bożego Narodzenia    i co by wam się wsystkim galancie wiedło.

Wieśniak II

Mamy ze sobom miłe, poczciwe, ładne i ucieszne zwierzątko, bo:

Gdzie turoń chodzi,

tam się żytko rodzi,

a gdzie nie chodzi

tam się nie rodzi.

Gdzie jego stopy

tam staną kopy

(turoń biega, kłapie, straszy)

Wieśniak II

Nie bójta się, łun wam nic nie zrobi

Śmierć (zwraca się do Heroda)

Poczta ludzie, oto zły Król Herod prześladujący Dzieciątko Jezus.

Zaro mu tu wymierzymy kare.

Hej diable, bierz się do roboty!

Diabeł

Mój Herodku, za twe zbytki

pójdź do piekła, boś ty brzydki.

Wśród kolędników jest Cyganka, która wróży i przepowiada przyszłość.

Czeka Cię pomyślny rok,

worek pieniędzy co krok.

Dużo podróży po całym świecie,

zimą, wiosną, jesienią i w lecie.

Sukcesy w domu i w pracy,

nieoczekiwane podwyższenie płacy.

Szczęście o każdej porze,

w rodzinie, w szkole i w komorze.

Ale pamiętaj, aby po tej mowie

nie przewróciło Ci się w głowie.

Życzenia świąteczno-noworoczne od Łowiczanki

Tak kiej wsytkie sobie życzyta, tak i łodymnie przyjmijta życynio, co to byśta wszyściuchne beły zdrowe, co by wom się galancie wiedło, i cobyśta się miełowali bez caluśki rok, a co byśta scyśliwie docekali drugi Wiliji.

Łowiczak (ubrany w tradycyjny strój łowicki)

Za wróżby i życynio

dajta co mata

Im wincyj data, caluchny rok będzie wam się wiedło i scynściło.

(Kolędnicy proszą o datki i dziękują, składając życzenia noworoczne)

Na szczęście, na zdrowie,

na ten święty Szczepan,

żeby wam się rodziła

kapusta  i rzepa

ziemniaki jak pniaki

pszenica jak rękawica

owiesek jak pański piesek.

Na szczęście, na zdrowie,

na to Boże Narodzenie,

aby wam się mnożyło w komorze,

co daj Panie Boże!

                        Na szczęście, na zdrowie,

na ten Nowy Roczek,

aby was nie bolała głowa

ani boczek,

aby wam się rodziła pszenica,

jarzyca i żytko, o wszystko...

i aby gospodarz chodził

           między snopkami

           jak miesiąc między gwiazdami!

 

Pożegnanie gospodarzy

Łostońta z Bogiem!

 Kolędnicy wychodzą, śpiewają kolędę: „Pójdźmy wszyscy do stajenki”.

 

 

 

Kocierzew, dnia 6.06.2005r.

 

Sprawozdanie

z przebiegu szkolnego konkursu czytelniczego

„Przygoda goni przygodę”

 

            Dnia 30.05.2005 roku o godz. 1100 odbył się w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Publicznych w Kocierzewie Płd. szkolny konkurs czytelniczy zorganizowany przy współpracy Gminnej Biblioteki Publicznej w Kocierzewie Płd. Wzięło w nim udział   16 uczniów z klas IV-VI.

Konkurs składał się z części literackiej i plastycznej.

Wyniki przedstawiają się następująco:

Klasa IV

Lp.

Imię i nazwisko

Część literacka

Część plastyczna

Suma

punktów

1

2

3

4

5

6

7

8

Agata Miazek

Edyta Kukieła

Bogusława Kukieła

Justyna Dudkiewicz

Barbara Piekacz

Joanna Widyńska

Anna Kosiorek

Rafał Trakul

31 pkt

29 pkt

20 pkt

17 pkt

16 pkt

13 pkt

16 pkt

 9 pkt

7 pkt

4 pkt

4 pkt

6 pkt

4 pkt

6 pkt

3 pkt

38 pkt

33 pkt

24 pkt

23 pkt

20 pkt

19 pkt

19 pkt

9 pkt

 

Klasy V-VI

Lp.

Imię i nazwisko

Część literacka

Część plastyczna

Suma

punktów

1

2

3

4

5

6

7

8

Barbara Rześna

Marta Kosmala

Agnieszka Burzyńska

Iwona Kotlarska

Łukasz Stańczyk

Beata Siekiera

Ewelina Łacheta

Marzena Kukieła

27 pkt

27 pkt

23 pkt

22 pkt

20 pkt

21 pkt

21 pkt

12 pkt

6 pkt

6 pkt

7 pkt

6 pkt

7 pkt

5 pkt

3 pkt

5 pkt

33 pkt

33 pkt

30 pkt

28 pkt

27 pkt

26 pkt

24 pkt

17 pkt

 

         Konkurs szkolny przeprowadziła i prace konkursowe sprawdziła komisja w składzie:

mgr Renata Siejka

mgr Ewa Zagórowicz

mgr Beata Rześna